söndag 25 oktober 2009

MILK - Man I Like to Kiss


jag tittar sällan på film men ikväll gjorde jag ett undantag och kollade in Milk, en film jag velat se sen länge. Nu får jag ta mitt straff och sitter här förbannad, omtumlad men fascinerad och imponerad. Kort och gott kan man säga att filmen handlar om gayrörelsens kamp för lika rättigheter på 70-talet med Harvey Milk i täten. Han var den förste öppet homosexuelle personen att väljas in till ett offentligt ämbete i USA och Sean Penn är helt magisk i rollen som honom. Annat hade jag i och för sig inte förväntat mig från bäste herr Penn, men ändå.

Jag ska erkänna att jag till och med fällde en tår, kanske två, vilket jag gärna undviker annars och ännu mindre erkänner. Men Milk och dess budskap är värd varje tår, och varje upprörd känsla. Tusen gånger om.


James Franco och Sean Penn. Så fina ihop att det gör ont.

Inga kommentarer: