fredag 2 oktober 2009

konsten att dissa en kompis utan att lyckas nr 2

linda (intensivt): men du, emma har vernissage ikväll! kom dit!!! ja, nu bestämmer vi det.
jag (tveksam): hade jag gärna gjort men jag och min kusin ska ta hand om mina plommon ikväll.
(tystnad)
linda
: ehhh, och ni ska knyppla klart det där sista också eller?
jag: nu lät det som världens sämsta ursäkt, eller hur?
linda: ja....kunde du inte kommit på något bättre?
jag: jo, förlåt.
linda: men du kommer ikväll då?
jag:...mmm....

det var ingen lögn! Jag hade fyra liter plommon hemma i kylen som jag och Magdalena skulle göra marmelad av vilket vi också gjorde. Det finns tydligen en liten husmor även i mig även om hon inte kommer fram allt för ofta. Jag blev så otroligt stolt att jag var tvungen att dokumentera allt för att ingen kommer att tro på mig annars.

1: Plocka med fördel bort alla mögliga plommon. De vill du alltså inte ha i marmeladen.


2. Häll lite vatten i en kastrull och koka sönder de stackars plommonen.

3. När plommonen är trasiga och oigenkännbara plockar du bort alla kärnor. Sätt här gärna någon annan i arbete då arbetsuppgiften är ytterst tråkig och monoton. Förslagsvis tar du hjälp av en för snäll kusin och skyller på att bildmaterial behövs till bloggen. Sen häller du i det vita farliga pulvret. Ta mer än vad du någonsin skulle våga erkänna för någon levande varelse.


4. Låt detta koka och smaka av, men akta så du inte bränner dig på tungan för då kommer ingenting smaka någonting på 3 dar. Häll upp i burkar och ta ett thumbs up-sms som du sedan mmsar till vänner du vill imponera på.


5. Ta sedan marmeladen, som lika gärna kunde ha varit sylt eller kräm, och bred detta på t ex en skorpa. Avsluta allt med att ta en suddig bild som inte läskar någon så du får äta din marmelad i fred.


TACK till bästa Magdalena. Utan dig - ingen marmelad.

Jag jagade sedan iväg min fina kusin (förlåååt!) för att jag skulle hinna till fotovernissagen som Linda tvingat mig på.


Utställningen hittar du på Galleri Flatch+Thulin och är verkligen sevärd. Vi passade på att kolla in Galleri Andersson/Sandström också som ligger vägg-i-vägg. Även denna var en hit så dessa får bli dagens konsttips från min sida. Eller dagens och dagens....så frekvent är jag inte i mina konstutställningsbesök så att du kan förvänta dig något tips imorgon, men halvårets tips då.


...och här är Linda. Jag har klippt bort mig själv från bilden. Det blir för många sträcka-så-långt-man-kan-med-armen-och-ta-ovanifrån-kompiskort annars. 1 sådant fjortiskort per inlägg måste ju ändå vara max.

4 kommentarer:

Björn sa...

Ni ser verkligen nöjda ut med er bedrift!

=)

charlotte sa...

björn: vi var verkligen nöjda med vår bedrift :)

Björn sa...

smakade det gott oxå? :P

charlotte sa...

björn: inte helt otippat smakade det väldigt mycket socker....och det är väl gott antar jag.