torsdag 15 oktober 2009

att gråta över fel pizza

pizzakille (med klassisk pizzakilleröst): - långareds pizzeria.

jag: - hej det är Charlotte (som om vi känner varandra. det gör vi inte).

pizzakille (förvånad, såklart): hej...??

jag: - jag skulle vilja beställa lite pizzor. Vi börjar med en Rhodos och en Lindos.

pizzakille: - en Rhodos, en Lindos. Något mer?

jag: - mmm, vilka pizzor kan man få inbakade? (note to self: bestäm gärna vad du ska ha innan du ringer)

pizzakille: - alla pizzor.

jag: - jaha?! (nu blir ju alternativen dubbelt så många -> längre veligtid) Du, vad heter Capricciosa när den är inbakad?

pizzakille: - öhh, inbakad Capricciosa?

jag: - men den har ju ett speciellt namn. Eller hur?

...av någon anledning har jag fått för mig att Calzone är en inbakad Capricciosa, vilket är fel. men jag ger mig inte och blir bara mer och mer irriterad över att pizzakillen inte kan sin pizzalogi...

pizzakille: - jag vet inte. Men du kan få Capricciosa inbakad.

jag (frustrerad): - mm...jaha....suck....ja...jo...eller...jo...men det kanske jag ska ta då.

pizzakille: - okej, så en Lindos, en Rho...

jag (avbryter): - du vi tar en Lindos, en Rhodos och en Amore-Mio inbakad (eh, vad kom den ifrån?).

...vad är det med min relation till pizzor egentligen? Den är så instabil. Vi träffas inte så ofta, men när vi väl gör det så kan jag omöjligt bestämma mig för vilken jag ska ta, så byter alltid undertiden som jag beställer. Möjligheterna är för många. En gång började jag gråta i smyg på en pizzeria för att mitt ex blev arg på mig och min velighet. Japp, dags att inte ta livet på så stort allvar kanske..?

4 kommentarer:

Kicki sa...

Asså nu måste jag slå ett slag för något som amerikanarna och engelsmännen ändå gör bättre än oss (det är mycket få saker men här kommer en av dom). Där slipper man ju den sjukt långa listan med hundra olika pizzanamn. Där får man ju istället en lista med "pålägg" (toppings in english thank you very much. Ville bara briljera med mina engelskakunskaper). Jag tror att det hade varit en stor lättnad för alla pizzabagare där ute att slippa komma på dessa 82 olika töntiga namn på sina pizzor och du skulle slippa tårarna i pizzerian! Detta var alltså dagens i-landstips till alla pizzabagare.

charlotte sa...

kicki: vilken briljant idé! jag skulle nog lyckas börja lipa även då iofs när jag står och velar mellan 15 olika toppings och alla dessa kombinationsmöjligheter...men pizzakillen skulle säkert vara nöjd.

Emme sa...

Vem var det som berättade om en pizzeria som hadde en pizza som hette "blatte" och en som hette "svenne"? Vet inte vad jag ska känna inför de namnen. Den ena var med bea och den andra kebab.

Emme sa...

Hadde.