torsdag 19 november 2009

varför jag aldrig ska svara i telefon nyvaken


telefonförsäljaren
: - Hej! Mitt namn är Johan (kanske). Jag ringer från Svenska Dagbladet. Har du tid en stund?

jag (nyvaken): - Javisst! (D'oh!)

Johan babblar på om något erbjudande jag såklart inte kan motstå.

johan: - Så ska jag beställa en 6månadersprenumeration till dig?

jag (fundersam): - Mm...men du. Om man bara vill ha tidningen på helgen, vad kostar det då?

johan: - Då får du den fredag-söndag. Det är nästan ingen skillnad.

jag: - Nä, fast jag kommer aldrig hinna läsa tidningen varje dag ändå.

johan: - Nä, men det kostar bara fem kronor extra per vecka att få alla dagar.

jag: - Jo, men det handlar inte om snålhet i mitt fall utan snarare lathet. Det kommer bli så sjukt mycket att gå med till tidningsinsamlingen varje vecka att jag kommer hata mig själv för att jag tog alla dagar och alla tidningar kommer samlas på hög och ingen kommer bli lyckligare av det (andas).

johan: - Haha, ja jo.

jag (erkänner skamset): - ...dessutom är det bara korsorden jag vill åt....och kultursidorna.

Johan förstod då att det var omöjligt att argumentera vidare med den 23-åriga tanten så gav mig mina fredag-söndagstidningar. Men trots att jag bantade ner tidningskonsumtionen från sju dagar till tre dagar ser det ändå ut så här i min hall...

Den senaste tidningen är från 26 september och då har jag ändå tre högar till i lägenheten och två papperskassar. Lathet var ordet.

Inga kommentarer: