fredag 6 november 2009

elin. igen. again.


det blir väldigt mycket inlägg om Elin (äbbäs morsa) nu märker jag men jag tar ikapp lite. För trots att vi två alltid har heldagar när jag är hemma i Loo så har jag varit dålig på att nämna henne här, och hon är utan tvekan en person som förtjänar att nämnas.

Elin och jag är otroligt lika i mycket. Det kan vara så att hon inte vet om det än, men jag gör det och om inte annat så får hon ju reda på det nu. Nått som skiljer oss åt ganska ordentligt är dock att hon har fött barn men inte jag. Oftast lyckas hon ändå sänka sig till min omogna nivå men ibland lyser ändå det där föräldraskapet igenom.

under en lunch på ett av Alingsås tre lunchställen:

jag (ljudligt, tydligt och helt utan respekt för människor i min omgivning): - och så sa min vän Emelie att "du vet väl att bästa sättet att komma över någon, är att lägga sig under någon annan?!".

elin: -
hehe....there's a little girl sitting next to you and...

jag (övertygad om att elin börjat citera en låttext): - ehh, vad menar du?

elin (suckar och tänker säkert "dagens ungdom"): - There's a little girl sitting next to...äsch skitsamma. Hon fattar ju antagligen vad vi säger ändå.

tydligen har den 10-åriga tjejen som sitter bredvid mig på restaurangen kollat på mig med de största av ögon när jag basunerat ut Emelies visdomsord för alla på restaurangen. Det är såklart lite klumpigt av mig men Elin går verkligen all in på föräldraskapet här och börjar prata engelska vilket jag finner extremt underhållande. Jag har förstått att många föräldrar gör så men jag är fortfarande väldigt ovan vid att de börjar prata på utrikiska med mig. Jag skulle nog ändå vilja påstå att tendensen att prata om sina barn på engelska när de står precis bredvid, definierar huruvida du faktiskt är en förälder eller ej. Nästan mer det än att definitionen grundar sig på om du har ett barn eller inte. Det kan ses som en hård gränsdragning, jag vet, men inte mindre sann för det. Det var nog egentligen bara det jag ville ha sagt. Nu ska jag packa, diska, portionera upp köttfärssåsen i påsar, skriva ut tågbiljett och kanske sova om det hinns med innan jag åker imorgon.

Inga kommentarer: