onsdag 11 november 2009

matbloggen

idag har jag och Em varit hungriga. Hon i Åre och jag i Sthlm, men inget man inte kan beklaga sig över via telefonen:

jag: - Jag är så sjukt hungrig...

em: - Jag med! (vi är för lika Em och jag)

jag (rotar runt i ett inte allt för inspirerande kylskåp): - Hmm...du, jag ska nog ta och äta lite ärtsoppa tror jag.

em: - Åh vad gott! Det är faktiskt gott med ärtsoppa. Eller hur är det gott med ärtsoppa?

jag: - Jo. (hörde hon inte precis att jag skulle äta det?)

em (entusiastisk): - Hur tillagar du din ärtsoppa?

jag blev helt klart lite förvånad över frågan. Vem har någonsin frågat mig om matlagning och är det inte ganska uppenbart hur jag fixar min ärtsoppa? Frågorna till trots så började jag i alla fall förklara för Em hur jag går tillväga, och även ni ska få se detta (japp, jag har fotat).

Steg 1 är enkelt: plocka ut konservburken ur skåpet. Välj "Soldatens", det är den godaste. Ta ingen budgetvariant på tub exempelvis COOP eftersom den är äcklig och du vill inte äta äcklig ärtsoppa. Det räcker med att det ser ut som spya...ja, jag skrev det man inte får skriva i matsammanhang men det är ju jag som ska äta't, inte du...eller?

2. Öppna burken. Akta så du inte skär dig på de vassa kanterna. Då kommer du att blöda och då måste jag tyvärr lägga mig med benen i högläge på soffan tills det slutat. Det kommer i sin tur innebära att du måste klappa mig på huvudet, säga att allt kommer bli bra men jag kommer inte tro dig utan börja gråta istället. Så snälla. Akta dig för kanterna. Ta sedan en slickepott och sleva ut.


3. Häll i ca 1-2 dl vatten, rör ihop och koka upp. Ärtsoppan kommer såklart att gå all in på att se så oaptitlig ut som möjligt och lyckas.


4. Häll upp i en skål. Servera med några knäckebröd med mycket smör på. Ät. Jo, ÄT!


Det här är typ bland det godaste jag vet. Det är ju jättekonstigt fast ändå inte.

10 kommentarer:

Björn sa...

groteskt äckligt, både till utseende och smak!

ja, förutom knäckebröden - dom ser fina ut! =)

charlotte sa...

haha, bra där! håller med i allt, förutom smaken då såklart.

Björn sa...

det är ju tur att det finns människor som gillar detta, annars hade du inte kunnat köpa färdig soppa på burk!

alltså finns det fler som gillar utseendet och smaken! till mitt förtret!

Kicki sa...

Jag tycker du skulle ha lagt till en stor hög pannkakor så hade detta blogginlägg blivit något mer familjärt och folkligt! Spya = inte så folkligt.

Mange sa...

Å så några skedar grovmalen senap till ärtsoppan. Sen är det perfekt!

charlotte sa...

kicki: är det en önskan från din sida att jag borde vara mer folklig?

mange: en kollega sa faktiskt det på jobbet idag...att man ska ha senap till. det hade jag aldrig hört förut. och så kommer du här och..ja, galet. får testa det till den andra konservburken som står i skåpet.

Kicki sa...

Nej då! Allt är så bra som det är. Vet faktiskt inte varför jag verkade snöa in mig på folkligtspåret?!

Emme sa...

Jag åt det igår! Fast från tub, men jag tyckte det var helt ok.

Em sa...

vad bra att du lade ut bilder ur hur gör. nu kan jag göra likadant! mat-blogg i like! ärtsoppa i like!

charlotte sa...

Emme och Em: ni förvirrar mig. är ni en person eller flera? jag vet ju vilka jag ska ole-dole-doffa på att ni är men skriv ut personnummer och bostadsort nästa gång så jag kan skilja er åt. puss