fredag 5 februari 2010

en så kallad win/win-situation

min vän Emelie, som också går under smeknamnet Slemmet/Slemelie/Slemme här i bloggen (obs! inte för att vara elak utan för er skull, era förvirrade själar), är en av de visaste människor jag vet. För ett år sedan gav hon mig det ultimata tipset för att lyckas med hemtentor på Peddan. Hennes uppgift hade varit att "skriv en överanalytisk text om något uppenbart" typ, men hon kände att det låste sig. För att bli lite friare i tanken tog hon därför ett glas vin, kanske två, eventuellt tre. Lite drucken skriver hon sedan fina ord, vackra meningar och en klockren analys...enligt Peddan. Hon får högsta betyg: A. En hemtenta som jag, i spiknyktert körklart tillstånd, får C på.


Som några av er kanske vet har jag läst på Peddan under hela hösten och hade i början av januari två ångestladdade veckor där den ena tentan efter den andra skulle produceras. Efter tenta ett var jag helt slut, nedbruten och utan motivation. Jag mindes Slemelies tips och köpte därför en flaska vin. Sedan skrev jag om viktiga saker men helt utan struktur, sammanhang eller slutsats. Hemtentan lämnades in. Jag skämdes ofantligt och var helt övertygad om att hela skiten måste skrivas om tre veckor senare.

Idag fick jag svar från min lärare. Ni har såklart redan fattat vart det här leder eftersom att ni är smarta och jag uppenbar. Precis. Högsta betyg. A. Det finns ju egentligen bara en slutsats att dra ifrån det här.

För lägre betyg:
- plugga kontinuerligt under hela kursen
- läs kurslitteraturen inför föreläsningarna
- gå på föreläsningarna
- sätt dig in i uppgiften ordentligt. Ta dig tid att analysera, fundera och reflektera.

För högsta betyg: drick vin.

Man kan liksom inte låta bli att gilla hur de tänker där borta på Peddan.

peace out

2 kommentarer:

(Sl)emme sa...

Jag tror att Peddan på ett diskret sätt försöker säga att vi ska schlappna aaaav!

Anonym sa...

Love it!