torsdag 11 februari 2010

hiva vatten

just nu sitter jag och bläddrar i en informationsfolder om urinvägsinfektion (jag har en helt kräjsi torsdag förstår ni). Tillåt mig citera:

"Det är viktigt att kasta vatten efter samlag åtföljt av vanlig tvättning och duschning av underlivet."

??

what's up med "kasta vatten"? Först och främst är det väl inte ett uttryck någon faktiskt använder? Vad hände med hederliga att kissa? "Kasta vatten" hamnar lite i samma uttryckskategori som "att slå en sjua". Vi vet att de finns, uttrycken, men vi använder dem inte. Aldrig. Någonsin.

För det andra så låter det lätt oseriöst och oprofessionellt. Det är som om en barnmorska inte vågade säga "samlag" utan istället pratade i termer som parningsakt, få sig ett skjut eller varför inte "gnugga armbågar" (minns ni Pentagon?).

Jag blir alldeles förbryllad över det här. Det kanske märks. Men det blir så konstigt att använda "kasta vatten" och "samlag" i samma mening. Det första används som ett synonym för att kamouflera något som skulle kunna uppfattas som genant om det sades rätt ut, medan det andra ordet är väldigt rakt på sak och mer "medicinskt". Hade det varit tvärtom hade jag inte blivit förvånad. Inte alls. Men nu...

...vad är det för fel med att kissa liksom?

2 kommentarer:

Björn sa...

det är inte lika fint som att skriva "att kasta vatten". tydligen.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Kissa

charlotte sa...

jag gillar att du bakgrundsforskar och vidareutvecklar mina inlägg. Kudos till dig ;)