torsdag 11 februari 2010

frågetecken

1. det känns ostrategiskt av kroppen att ha träningsvärk i en vecka efter att man tränat. Om nu kroppen vill bli slim/muskulös/fit for fight så får den ju liksom ha ett lite bättre konsekvenstänk än det här.

2. jag har haft en kastrull med något plastliknande material som handtag. Den har jag använt på min gasspis utan problem i 2,5 år men idag började ett av handtagen ryka och nu luktar här bränt gummi i hela lägenheten. Varför gav den upp just idag? Vad var det som gjorde att bägaren rann över, handduken kastades in och den sista sucken drogs?

3. varför är det så svårt att duscha direkt när man kommer hem från träningen? Varför hamnar jag alltid vid datorn i minst 2 h innan den intorkade svetten tvättas bort. Jag bara undrar.

4. det här har varit den kallaste vintern under hela min tid här på jorden. I drygt 2 månader har det varit konstant snö och minus 18 grader. Hur har jag inte lyckats bli förkyld när jag konsekvent bara har leggings eller strumpbyxor på benen och världens sämsta immunförsvar? Måste jag passa mig nu? Knacka i trä, spotta över axeln och lägga ner nycklarna från bordet? Jaja, det kommer nog snart. Förkylningen. Jag börjar redan få lite ont i halsen. Faktiskt.

12 kommentarer:

Unknown sa...

Åååhhh! Jag älskar när du är bloggaktiv!

Anonym sa...

Ps. Hahahahahahahaha

charlotte sa...

Jag älskar när du är kommentatoraktiv :D

Ps. tack!

Björn sa...

Gillar när det kommer mycket nytt, så jag citerar Marie:
"Åååhhh! Jag älskar när du är bloggaktiv!"

Bra är det!

Emilia sa...

Angående nummer 4 - förkylningar har faktiskt inget med kyla att göra. Det är en missuppfattningar som gett FÖRKYLningar dess namn men det finns.., vad jag vet, inget som påvisar att det stämmer att det är just kylan som gör oss mer känsliga för förkylning.

Hur fan jag orkar vara så här informativ och jobbigt smart innan klockan 10 är dock väldigt förbluffande.

charlotte sa...

björn: bra där! kreativt ;)

emilia: hahaha, sannerligen. Det jag tänker är att man inte blir förkyld av att bli nedkyld, däremot sänks immunförsvaret av kyla och därför blir man mer mottaglig för förkylningsbakteri/viruset. Har vi samma teori då?

för övrigt älskar jag ditt engagemang Emilia, mer sånt ;)

Björn sa...

skyller på tidpunkten! sen kan väl tilläggas att jag låg dubbelvikt av skratt efter punkt 1 ett tag, svårt att komma på nåt smart efter ett riktigt gott skratt! =D

är det inte så att träningsvärk försvinner efter ett tag och regelbunden träning gör att det är svårare att uppnå samma resultat (läs: svår träningsvärk)?

charlotte sa...

björn: det kan vara den bästa kommentaren och berömmet evvah!

jag har HÖRT att det ska vara så, dessvärre inget jag upplevt själv.

Unknown sa...

Jag är beredd att dissa dig Charlotte. Är mycket mer inne på Emilias linje.

Jag har hört, jag vill egentligen säga att jag vet men det skulle vara att ljuga.

Men okej med enormt gigantisk stor sannolikhet är anledningen till att man blir mer sjuk på vintern att man vistats mycket mer inomhus (hint eftersom det är kallt utomhus). Människor sitter på caféer och tunnelbanan med snoriga näsor och halsdukar som inte är tvättade sen 1997 och sprider sina äckliga baciller och virus. Därav är man oftare förkyld när det är kallt ute! Hah!

Källa: Jag är bara väldigt säker på detta.

charlotte sa...

marie: okej, så på vintern är det alltså högre densitet på bacill per luftenhet eller?

okej. jag vet inte. jag kan vara säga för eller mot. jag har svårt att tro att det inte hör ihop med att immunförsvaret sänks men visst, säger du det så.

Marie sa...

Nää, du missar poängen.

Poängen är att man är inomhus mer och nära andra människor. På sommarn hoppar man på sin lilla cykel för att komma ner på stan, men NU då åker man tunnelbana. Massa baciller.

Skit också jag har inga mer argument.

(Sl)emme sa...

http://traningslara.se/blogg/forkyld-av-att-det-ar-kallt/

Jag vet inte vad dderas källa är, men de låter öveertygande.