onsdag 10 februari 2010

..uti hundrade åååår....och när han har..??..jaha, nähä, vi sjunger inte den...okej. sorry.


frulle med bulle

idag är ingen vanlig dag utan Camillas födelsedag. För tidigt ringde klockan i morse och några minuter senare stod jag i Camillas lägenhet med ett nykokt ägg, nytänt ljus, nyskrivet kort och nybredd macka. Trots att jag smygsjungit upp mig hemma i lägenheten är det som om stämbandens närminne inte existerar och det är bara att ge upp hoppet om skönsång så tidigt på dygnet.

Men är inte "Ja må hen leva" obefogat svår att starta? Först och främst är det aldrig någon som sjunger samma version ännu mindre börjar på samma tonart, vilket alltid resulterar i en ojsanhoppsan!-okontrollerad stämsång. Men framför allt är det så ofantligt jobbigt att ta första tonen. Tyst står man där med brickan i högsta hugg, en röst som hellre spontanjoddlar och ett födelsedagsbarn som helst inte ska väckas av att dörren öppnas.

När jag väl vågade mig på de första tonerna vaknade Camilla på en sekund. Sen stod jag som ett fån och sjöng en låt som aldrig ville ta slut. Camilla hade lätt hunnit med att ta en dusch, kanske lägga en inpackning, fixa ögonbrynen, gå på toa, städa lägenheten och sedan lägga sig igen innan jag var klar. Sista halvan av låten innebär bara en förnedring av sångaren och en olidlig väntan på paket för åhöraren. Nästa gång sjunger jag de två första raderna och inte en ton längre. Så det så!

Grattis Millan!


camilla: - NEEEEJ! Du får inte ta kort. Du får inte lägga ut det på bloggen!

jag: - Hahaha, nejdå...

camilla: - Bra.

Tss, yeah right.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Din frukost ser helt fantstisk ut. Om du inte hade några kompisar skulle du kunna använda detta inlägget som kontaktannons.

charlotte sa...

jag är iofs singel så kanske kan den komma till anv. ändå...?

Björn sa...

det här inlägget bevisar bara en sak.

att du (mot alla odds) kan gå upp utan att snooza (hävisar till "failure" från 1 feb, eftersom jag inte kan göra snyggt html-skräp så får det bli såhär).

känner att det kanske var ett lite grovt antagande om dig så här när jag skrivit det men... äh! du kan nog hantera det ändå. =)

charlotte sa...

björn: nej nej, det där är inte grovt. det är helt korrekt uppfattat! jag är också glad att jag inte snoozade. hade varit så trist att komma med frukost när hon var på jobbet liksom ;)

Björn sa...

sen kan man ju tolka det som att du är en väldigt fin och omtänksam vän som ser till att dina medmänniskor vaknar med ett leende på läpparna. men det är ju en lite vild tolkning.