söndag 13 december 2009

- ja, och här står du och sprider julstämning med din rudolfnäsa. jättefint är det.

vanligtvis är jag inte den mest värdelösa människa på att ge svar på tal (inte ens näst mest) men ibland blir även jag stum. Det beror sällan på elaka kommentarer utan snarare på väldigt oväntade, kreativa försök till kontakt och i dessa lägen kontrar jag antingen med ett nervöst skratt, käckhet eller en mix av dem båda.

Detta hände igår i rulltrappan på T-centralen. Ni som varit i Stockholm vet att man inte pratar med främlingar här. Alls. Ännu mindre på T-centralen där jäkt och stress regerar.

Därför blev jag så paff när den coola, 45-åriga mannen passade på att bonda i trappan ner till perrongen.

han (exalterad): - Du har sånt perfekt vinterhår!

jag: - Haha, tack? (första nervösa skrattet eftersom jag har svårt att se kopplingen vinterhår - mitt svinto)

han: - Det ser ut som om du skapat det just för julen. Jättefint är det!

jag: - Haha, tack tack...(nervöst skratt nummer två)

han: - Men det har du inte eller? Skapat det för julen?

jag: - Haha, nä (nervöst skratt nummer tre. Kreativt). Det här är ett året-om-hår (...och DÄR satt den! Käckheten sprudlar)

han: - Okej...ja, du sprider sån julstämning i alla fall. Då har du julstämning året om då...eller människor runt omkring dig i alla fall, hahaha.

jag: - Hehe, ja tydligen (nervöst skratt nummer fyra).

...sen kom vi av rulltrappan, vår konversation var över och det var dags att gå vidare med livet. Jag har fortfarande svårt att förstå definitionen av vinterhår men vad gör det. Den tuffa, 45-åriga söderkisen var nöjd och då var jag också det.


- You talkin' to me?

7 kommentarer:

(Sl)emme sa...

Du och dina äldre män. Du är en magnet Charlotte!

charlotte sa...

japp. det är 40+ och jag. precis den åldersgruppen jag siktar på. fantastiskt. vilket egoboost. japp. verkligen. (hur länge måste jag fortsätta tills ironin blir uppenbar?)

Anonym sa...

haha!

(det nya systemet har börjat)

charlotte sa...

anonym: hahaha! örnen har landat, poletten trillat ner och locket har lagts på brunnen.

Unknown sa...

Du fattar direkt. Du är en sån vass kniv i lådan, har så många hästar i stallet, alla kopparna i ditt skåp, alla höns i ditt hönshuset.

Anonym sa...

Damn. Mitt namn var föriställt. Busted!

charlotte sa...

ja, men din marie-kommentar var av högsta klass så den behöver du inte skämmas över.