måndag 21 december 2009

det är ju jul nu...


...därför sitter jag vid min farmors köksbord och tittar ut på gården.


Farmor dricker alltid svart te till elvakaffet och nyponte klockan fyra. Jag tajmade det sistnämnda. Yahoo!

När teet var uppdrucket och kakorna uppätna (jag stod för ungefär 90 % av intaget) så smet farmor in i skafferiet där det är kallare än vad det är utomhus för tillfället. Ut kommer hon med en påse karameller. "Jag tänkte att du gillar väl sånt här va?". Jag är inte den som tackar nej. Det vet hon. Av erfarenhet. Ooops.

Farmor berättar alltid för fullt om gamla talesätt sagda av gamla människor. Hon drar dessutom även alltid hela släktträdet för att jag ska veta vem hon pratar om, vilket jag såklart aldrig gör. Trots hennes entusiasm inför att prata om saker som varit, stelnar även hon till när kameran kommer fram och börjar inte prata igen fören jag lagt den ifrån mig.

Man vill ju inte vara personen som alltid pratar eller blundar på kort liksom.

När farmor började närma sig åttio slank det ur henne att hon alltid drömt om att ha hål i öronen. Det tog min mamma fasta på. Några månader och två pistolskott senare satt hon sedan med sina guldringar som hon alltid drömt om. Modigt!


okej, detta visar jag bara för att jag gillar gamla, antika saker. Farmor visade mig mängder av gamla Biblar som hon, farfar, hennes föräldrar eller farfars far haft i söndagsskolan och kladdat i. Här är en psalmbok från år 1819.

"år 1794. Blef wår.
Doter Sara född hitt.
Till Werlden..."


På pianot har farmor radat upp åtta av tretton barnbarn. I alla år har jag varit outsidern som varit placerad till höger om pianot, på väggen. För några år sedan valde hon i alla fall att plocka ner den stora, burriga och täta hängväxten som befann sig precis framför min bild.

Det var ju...gentilt.

1 kommentar:

Björn sa...

hon kanske tyckte att växten passade ditt hår men att du nu ändrat hårtyp(?) och då bestämde sig för att visa dig för omvärlden?