söndag 20 december 2009

familjens slasktratt

mina föräldrar har varit på besök igår till idag och passade dessutom på att sno med mig hem till byn. Fredagen spenderades genom att mamma gick på stan, pappa slet med toalettgolvet i min lägenhet och jag själv åkte på julfest med jobbet och sedan Konstfack.

En klart godkänd uppdelning, om jag får säga det själv.

Idag fick de för första gången träffa min granne Camilla som jag träffar oftare än mig själv. Vi lunchade på en väl vald restaurang och jag fick introducera personen som alltid fångar upp mig när jag faller.

Det kändes som en presentation av min nya flickvän. Men allt gick enligt planerna. Parterna kom väl överens och måltiden var till belåtenhet.

Det där sista kan ni fråga pappa om. Han vet. Han åt nämligen av allas mat. Jag skojar inte (vilket jag önskar). Grundregel ett i bordsskick: Inget får slängas alternativt lämna matbordet innan Lars-Olof smakat på det.

Först ut var min mat. Eftersom jag känner min käre far väl och såg att hans tallrik var tom, erbjöd jag honom att ta en tugga eller två. Då slipper vi "Du ska inte ha mer, eller?" i kombination med gaffeln som är där och tjuväter.

restportion 1: mat ska ätas med andakt.

Camilla tog seden dit hon kom så även hon erbjöd resterna från sin mat.

Pappa är inte den som är den.


restportion 2: (sa jag att det var första gången de träffades?)

...och eftersom mamma aldrig äter upp sin mat fanns det ytterligare en halv portion för pappa att trycka i sig vilket han såklart gjorde.

restportion 3: lyckan är total.

Nu är i och för sig inte jag rätt person att döma. Själv har jag knappt något bordsvett alls. Men nu vet jag åtminstone varifrån det kommer.

Inga kommentarer: