söndag 10 januari 2010

gudfadern

min vän Kitty har bott hos mig i en dryg vecka nu. Egentligen står en annan lägenhet och väntar på henne, men vi har kommit fram till att tillsammans är man mindre ensam så hon har blivit kvar här.

Det är fint att ha någon här. Jag vaknar i och för sig på morgonen av att hon äter knäckebröd plus att hon ställer frågor. Massor med frågor. Konstant. Hela tiden. Vi har blivit som ett gammalt par där jag stänger av och hon pratar. Undantaget är på kvällen. Då börjar jag fundera på döden och livet och kan prata, prata, prata. Då pratar Kitty också om döden fast mer i ordalag som "Håller inte du käft nu så dödar jag dig". "Med en yxa?" undrar jag då. "Om det är vad som krävs" svarar Kitty tillbaka.



Igår hade vi en typisk parkväll. Vi drog ner täckena från sängen, hällde upp pilliröv i en skål och godis i en annan. Sen kollade vi på Gudfadern 1 och 2. Det blev 6 mycket väl disponerade timmar kände vi efteråt. Varför har jag aldrig sett dem förut? Sjukt bra filmer! Och Al Pacino är vrålsnygg. Men ja, du läste rätt: jag har aldrig sett Gudfadernfilmerna förut. Nu förstår jag om några av er börjar skruva på er obekvämt, ge datorn en skeptisk blick och en lust att aldrig mer läsa vad jag skriver. "Sådana klassiker? Hur kan man med att inte se dem?" Bara för att spä på ditt upprörda filmklassikerhjärta så kan jag meddela att jag heller inte har sett Forrest Gump, Borta med vinden, Scarface eller någon av Star Wars-filmerna.

Dog du nu? Bli inte för upprörd. Jag ska ta tag i det (speciellt Scarface). Kitty och jag ska se på hur många filmer som helst framöver. Alla klassiker man kan tänka sig. För det är ju sånt man gör när man är i ett förhållande...har jag hört.

11 kommentarer:

Linda sa...

Va roligt!
Då är du bjuden hem till mig och se Forrest Gump!För jag älskar den. och jag älskar dig.

pussokram

charlotte sa...

linda: vad fin du är. sånt här gör mig varm. tack.

(Sl)emme sa...

Jag dör lite inombords Charlotte! Men jag visste tidigt vad jag gav mig in på, så jag har bara mig själv att skylla. Å andra sidan har du kanske ett annat, fräscht perspektiv?

Anonym sa...

Sådana klassiker? Hur kan man med att inte se dem?
/Linder

charlotte sa...

(Sl)emme: postmodernismen är jag expert på numera. funkar det?

Creepy stalker: Jag vet, fruktansvärt. Jag har sett Titanic iaf. Det måste väl räknas? Inte det? Nähä. Jaja, jag försökte iaf.

xgerms sa...

hörrö, scarface suger faktiskt. den är ite bra. inte ngnstanns. seg och jävlig-den kan du likaväl missa.
PUSS tack fr senastQ!

charlotte sa...

xgerms: bra och veta, med filmen. Men jag måste se den ändå, tyvärr. Det är som med Star Wars-filmerna, förväntar mig inget vidare från dem heller...mer för allmänbildningens skull. och tack själv för i fredags! hoppas vi ses snart igen och att du mår bättre. kram!

Nickolina sa...

Om det får det att kännas bättre: Det har inte jag heller! Jo Forrest Gump har jag sett, men ingen av de andra... Har liksom inte blivit av och nu känns det som jag väntat för länge för att ta tag i det. Som att filmerna legat och saggat till sig under tiden som alla andra (utom jag och uppenbarligen du) har kollat sönder dem.

Så nu kan jag inte se dem, det är för sent.

charlotte sa...

Nickolina: Det får mig verkligen att må bättre. Det vore kanske rogligt att bryta den här trenden som vi så fint satt igång.

love the word "saggat". Det måste jag börja använda oftare.

(S)lemme sa...

Eh, att "sagga" är i mina kretsar en ganska snuskig företeelse. Trodde det var nåt alla använde.

charlotte sa...

Slemme: sagga i en snuskig kontext känner jag såklart till...men filmer som legat och saggat till sig känns som nytänkande.