torsdag 14 januari 2010

ljuva studentliv

en av få fördelar med att vara student är alla rabatterade priser. Favoriten i nuläget är inte ens rabatterad utan helt gratis, de s.k. Goodie-bagsen (jag bestämde precis att det stavas så i pluralform, ja). Titt som tätt står det några stackare vid tunnelbaneuppgången på Universitetet och delar ut papperskassar oftast innehållande någon form av läslektyr, skrivdon, kondomer, kanske en karamell eller två och andra onödigheter.

För några veckor sedan var det dags igen och som vanligt roffar fattiga (läs: giriga) studenter åt sig påsarna, slänger ner dem i väskan bara för att kunna ta en till på tillbakavägen. Who cares om den bara innehåller tre nummer av Cosmopolitan från våren 2008. Gratis är gott, så man tar en till.

Här är ett urval av vad som fanns i påsen jag fick senast:

1. Nyponsoppa: inga konstigheter. Slutsats: gott!

2. Fun Light: inga konstigheter OM det inte vore för att det är 750 cl koncentrat de delar ut. Upp med en hand ni studenter som har med er en hink till skolan för att blanda saft i. Slutsats: värdelöst.

3. Sprilla Ice Fruit: mycket konstigheter. Det här är alltså fejksnus som smakar tepåse. De skulle lika gärna kunna dela ut tuggummicigaretter som man (jag) lekte med när man (jag) var yngre. Det ligger ungefär på samma nivå i att uppmuntra folk till ett icke hälsosamt leverne fast på låtsas.

"Sprilla is a fully sufficient stand-in for your normally Prilla. It's good for you!"

Jo men det är klart, det har man ju hört att grönt te har samma effekt som nikotin. Jaha, visste ni inte det? Jo jo, men så är det vettu...Slutsats: totalt värdelöst med inslag av kreativitet och nytänkande.

8 kommentarer:

Myaraq sa...

Vaaah, sånt hare vi inte i Götet minsann. Jag hade blivit apglad till och med för låtsasprillan.

charlotte sa...

Myaraq: Man blir apglad (jag sken upp som ett barn på julafton och sprang omkring som en moppekille flera dagar efter det här) fast man blir också extremt förvånad. Man kan ju liksom inte äta det....och det smakar konstigt när man försöker.

du får flytta! Ja jag ser ingen annan lösning på det hela...

lina sa...

Charlotte: Jag minns din totala lycka när du fick den, förvirringen i din blick när vi sa att du inte kunde dricka saften direkt utan att den var koncentrerad. Du förnekade detta faktum länge men när du väl insåg att vi talade sanning var din besvikels total..*snyft* Något sådant glömmer man aldrig...

charlotte sa...

Lina: hahahaha...det är en högst korrekt iakttagelse Lina. Dumma goodie-bags men ändå fint att du minns.

hanna sa...

hehe. groupie är helt ok. det ända är att jag har utbildat mig och jobbat i musikbranschen och känner mkt folk där. att tatuera in massa låttexter av en svensk artist kan ge fel intryck ;) just nu har jag "psalm noll noll" vid nyckelbenet. jag jobbade på en konsert med jonathan i sommar och visade den. han blev alldeles till sig och sa att nu kunde han sluta va artist för han hade nått alla sina mål.. haha!

hoppas de går bra med tentan. du kommer säkert göra bättre ifrån dig än den jag skickade in idag. ugh!

Hanna

Kitty the Rocker sa...

Charlie baben! Nu tycker jag du är lite drastisk här. Du ska inte nedvärdera den underbara Fun Light saften som faktiskt räddade våran efterfest i fredags tillsammans med dina oväntat många citroner från ditt annars väldigt tomma, på blanddrycker kylskåp.

Denna vackert spontant ihopmixade drink gjord Av Mig Själv vill jag minnas var väldigt mycket uppskattad av hela sällskapet!

charlotte sa...

Kitty: hmp. man ba, meh, hallå!! mitt kylskåp är väl fyllt med mat. Sen att det växer ett och annat på det är en helt annan sak.

hanna sa...

aow, du kör jullov nu! smart, roligare att ha det när ingen annan ska trängas i affärerna! god jul! ;)