fredag 1 januari 2010

en torsdag

nyår är ju egentligen en jättetrevlig grej med ledighet och fest, fast jag förhåller mig givetvis skeptisk till framkrystade tillfällen som nyår (surprise!). Innan du löper amok och blir jätteupprörd över att jag dissar "årets fest" så förklarar jag mig gärna. Det är själva grejen att man MÅSTE hitta på något på nyår. Det blir ju oftast väldigt bra och roligt, fast om jag bara är trött då och vill vara hemma själv så är det liksom inte socialt accepterat:

- Vad gjorde du på nyår?
- Nä, inget speciellt. Kollade på alla avsnitt av Så Ska Det Låta som sändes våren 2001. Drack lite te. Åt lite chips. La mig kl 23.

Jag lovar dig att både ett och två ögonbryn hade höjts om jag gett detta som svar. Sånt gör mig lite frustrerad. Att det ska finnas en prestige och ångest i något som egentligen är positivt som nyår, jul eller midsommar. En dag som alla andra dagar, egentligen.

Nästa år ska jag vägra nyår (kommer inte ske). Om jag vågar (kommer jag inte göra). Jag är inte tillräckligt självständig/alternativ/modig ännu (jag har i alla fall kommit till insikt) så igår firade jag nyår. Som sig bör.

Alex och Sara bjöd på lyxmiddag och då tackar man ju inte nej. "Fint folk kommer sent" tänkte jag, försökte vara finare än jag är och anlände trettio minuter för sent. Jag skickade ett ångestladdat sms till Alex undertecknat Tidsoptimisten när jag var på väg och fick ett svar från Tidspessimisten. Jag vet inte, men jag tycker inte riktigt det låter som motsatsen till "Tidsoptimist", även om det är tanken.

Snarare får jag känslan av att Alex är allmänt negativt inställd till tid. Som om han inte gillar tiden helt enkelt. Tycker den är onödig, äcklig och kanske rentav lite obehaglig. Vi diskuterade detta när vi skulle gå till tunnelbanan och kom fram till följande definition:

alex: - En tidsoptimist är någon som stannar upp med att ta på sig skorna för att prata (vilket var precis det jag sysslade med), när man har sådär lite halvt bråttom. En tidspessimist är någon som känner att detta måste kommenteras.

Word.

Poängen med den här bilden var att få med bordet, maten, dukningen osv.


Så även här. Låt oss konstatera att det gick sådär.


Jag hade en sjukt rolig torsdagskväll (bildbevis finns icke att tillgå) i alla fall. Nyår or no nyår.

Tack Sara och Alex!

1 kommentar:

Elin sa...

gott nytt år stumpan! Och du, jag ringer tillbaka, jag lovar, efter onsdag! ;)