onsdag 9 september 2009

090909


min farmor fyller år idag. Hon blir såklart jättegammal, så gammal att jag tappat räkningen. Hon med antagligen. Farmor lever sitt liv genom telefonen så när jag ringt henne idag har det varit upptaget varje gång. Ikväll svarade hon iaf:

farmor: märta! (finns ett äldre inlägg gällande denna korthuggna hälsningsfras här!)
jag: hej farmor det är charlotte.
farmor: nämen är det charlotte?! vad roligt att höra din röst!
jag: GRATTIS på födelsedagen! Hur är det med dig?
farmor: jo, en ska la inte klaga...(sen pratar hon vidare om lite kommande sjukhusbesök som alla gamlingar gör)....ja, men de va ju roligt att du ringde.
jag (gör mig redo för att lägga på): ja men det är klart. du fyller ju år! men du får ha...
farmor (avbryter):...hur mår du då?

...sen fortsätter samtalet i säkert fem minuter till med minst ytterligare tre försök från farmor att lägga på men som misslyckas på grund av att hon kommer på något nytt att fråga varje gång. Typ viktiga saker som hur vädret är i Stockholm men även för att delge mig information som att hon ätit risgrynsgröt ikväll.

Jag älskar min farmor. Hon är en av de finaste jag vet.

korsordsdags


2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja hon verkar vara en sån där riktig farmor. som min egna. dom hör nog till samma gäng, gänget för de mysigaste farmorna som finns. skillnaden är att min farmor pratar så sakta att hon hinner inte säga så mycket och sen är hon noga med att vi inte ska prata för länge för de är dyrt de där med mobila samtal har hon hört. hon förstår inte de där med 1000 fria minuter får påminna varje gång.

Mer inlägg om kloka ord från de äldre.

yours always kitty

charlotte sa...

haha, "det är ingen fara farmor, jag ringer gratis till hemtelefoner". Det har jag fått förklara för henne varje vecka i 2 år nu. men de är fina, så fina. /Charlotte