måndag 21 september 2009

ajkia

idag har jag varit på Sveriges landsmärke nummer 1, IKEA. Ett besök på IKEA följer en tydligare ritual än vad självaste julafton gör. Det måste liksom bli rätt så att man riktigt känner att man varit där.

schema för ett lyckat besök:
1. ta en fika i första kafeterian. Kaffet är gratis om man har IKEA Family-kort (vilket jag tydligen har av någon märklig anledning). Detta måste givetvis utnyttjas till fullo!

2. åk högst upp och arbeta dig nedåt. Efter ca 20 min av kök i käcka lackfärger blir du uttråkad och det är dags för lunch: köttbullemeny för endast 16 riksdaler(!). Det är så pinsamt billigt att du skulle skämmas om du inte åt det när du var där. Oavsett om du precis slängt i dig ett julbord i storlek grande eller ej.


3. efter lunchen bär det av till plan 2 där du tröttnar efter 2 min och tar hissen till "heminredningsbutikerna" (rulltrappor är för vanliga människor). Här går du och pillar på lite kuddar, persienner, doftljus. Kanske skulle du köpa en traktörpanna med lock för 229 kr? eller en SY startbox i 7 delar? Den gula lånekassen blir tyngre och tyngre. Dags för fikapaus med mer kaffe...och kanske en kaka, eller två.

4. sedan går du direkt till kassan eftersom du ändå inte hämtar något på "tag själv-lagret". Vem vill liksom ha IKEA-möbler i sin bostad? Lite fattigare går du och köper billig choklad och olivolja i matbutiken. Sedan blir det en korv och mjukglass innan du åker hem.

Så här brukar det se ut för mig, men inte idag. Idag var jag var så sjukt effektiv och hann med både lunch och handla det jag skulle inom loppet av en timme. Jag känner mig alldeles tom och som om jag inte visat IKEA värdighet nog. Dessutom fick jag för mig att jag skulle lyssna på Michael Jackson under HELA tiden som jag var inne på IKEA och det fanns inga ursäkter för att stänga av. Jag klarade det men det blev ju jättekonstigt när jag lite för högt säger till restaurangbiträdet att jag VILLE HA DEN LILLA KÖTTBULLEMENYYYYN! Jag får åka tillbaka imorgon och "gör om, gör rätt".

5 kommentarer:

Challi! sa...

hur farao fick du potatismos till dina köttbullar????!
Jag frågar varje gång om det, men personalen vägrar - jag är tydligen inte ett barn längre... det vet väl inte de!

charlotte sa...

challi!: det har jag fått tidigare! men jag har iofs ett ganska barnsligt ansikte. men jag förstår att det blir förvirrande för dig!!! man är ju liksom aldrig äldre än man känner sig.

Björn sa...

sant sant sant!! kanske inte det där om ditt ansikte, var allt för längesen som jag såg dig "live" helt enkelt! :P

nu har ju inte jag något ajkia-kort så gratis kaffet går bort tyvärr... kanske ska skaffa ett!? sen undviker jag den där trådavdelningen som pesten, vad kan dom ha som jag saknar? ;)

charlotte sa...

björn: trevligt att du vågade till slut ;)

men du, ikea fyller inte behov, de SKAPAR behov. du kan säkert hitta ngt på trådavdelningen som du inte har men känner starkt att du behöver ;)

Björn sa...

av den anledningen undviker jag den helt enkelt! ;)

men ja, kommer alltid ut med något som inte var planerat från början varje gång jag är på ikea. alltså måste deras taktik funka väldigt bra!? för jag hoppas verkligen att jag inte är ensam om detta... (?!)