fredag 12 juni 2009

lektion i att lära sig klockan

Jag råkar ha den mest opraktiska klocka man kan tänka sig. Den är jättesnygg men korkad (jaja, dra blondinparallellen om ni vill). Klockan, som är digital, varvar mellan att visa dagens datum och det aktuella klockslaget. I praktiken innebär det att klockan är 19:28 i ca 10 sek och sedan 08.05 i 10 sek, sen 19:28 i 10 sek och sedan 08.05…ni fattar. Vill jag veta vad klockan är måste jag därför oftast vänta ut dagens datum. Detta är oerhört frustrerande och man kan heller inte stänga av funktionen på något sätt. Jag har prövat. Det finns också en risk att detta mumbo jumbo av siffror blandas ihop.

Idag t ex skulle jag åka med tåget 9.07 till Alingsås. Av någon konstig anledning vaknar jag skräckslagen i natt och tittar på min fina träklocka som blinkar 12.06 åt mig. Wtf?!! Jag får panik, slänger mig ner för trappan irriterad över att jag lagt mig halv tre i natt (resfeberns fel) och kollar på mobilen: 4.28. what?! Jag är fortfarande i ett stadie där allt inte kopplar som det ska så jag dubbelkollar även på datorn, och klockan, och mobilen igen och tillbaka till datorn innan jag vågar gå lägga mig. Men den är snygg.

3 kommentarer:

Lillkillen sa...

Jag har alltid undrat hur den där klockan fungerar, tack för att jag äntligen har fått reda på hur utan att behöva rasera den intelligenta fasad jag har lyckats bygga upp genom att behöva fråga hur klockhelvetet funkar...

charlotte sa...

lillkillen: och nu ändå så avslöjad. på grekiska betyder namnet alexander "kort och korkad", ironiskt nog. Puss!

Lillkillen sa...

haha, hur vågar du "outa" mig sådär i ett offentligt forum!!! det här vet jag inte hur jag ska hantera...

Ha det gött på hemmafronten!