fredag 12 juni 2009

dammit, de har kommit på vad kvinnor sysslat med i åratal

Läst i SvD 12/6-09 :

"Vissa bananflugehanar har utvecklat en smart strategi för att sprida sina gener så effektivt som möjligt. De försöker helt enkelt trötta ut honan med riktigt långa parningsakter. Då orkar hon inte kopulera med konkurrenterna. Hon, å andra sidan, vill att det ska gå så fort som möjligt. Det är fyra forskare från Finland, Schweiz och Skottland som har ägnat många timmar av sin arbetstid åt att studera parningsbeteendet. Slutsatsen presenteras i facktidskriften BMC Evolutionary Biology, skriver TT."

Lite kommentarer gällande ovan:

1. hahahaha

2. kopulera? Hallå! Klarspråk tack. Säg vad det egentligen heter...även om inte jag kommer göra det pryd som jag är plus att mina föräldrar läser här.

3. Hur lyckades de få forskningsbidrag till detta projektet?

4. Är det bara jag som tycker det är lite kul att bananflugor blandar om lite i den stereotypa könsrollersgrytan?

5. Hur mycket är ”många timmar” och vari ligger relevansen? Pratar vi 40 eller 400 000 h? (antagligen det sistnämnda)

6. Återigen: hahahahaha. Jag dööör. Hahaha.

1 kommentar:

emme sa...

Hahahahaa!