lördag 30 maj 2009

vart är jag?





Just precis: Götlaborg. Trots att jag månadspendlar till Loo så brukar jag sällan ära denna vackra stad med mitt besök. Igår skulle jag dock träffa 2 av mina äldsta och bästa vänner och eftersom de bor där så blev jag mer eller mindre tvungen att bege mig dit.

Jag skulle inte vilja säga att jag suger på Göteborgs geografi, men min lokalkännedom går väl mer eller mindre mot noll. Jag hittar det nödvändigaste men om någon får för sig att namedroppa ett torg eller gata så står jag som ett fån. Min roliga vän Maria (som älskar Håkan Hellström och Göteborg mer än livet) har fått erfara detta till hennes stora besvikelse. Varje gång jag åker till Loo frågar hon om jag ska till Göteborg, vilket jag givetvis aldrig ska. Trots detta hade vi följande dramatiska samtal för inte så länge sen:

maria: amen du vet...vid Järntorget...
jag: nä, asså jag känner ju igen namnet och så, men jag kan inte riktigt placera det (mitt sätt att säga: jag har ingen aning).
maria
(märkbart upprörd): vadå?! vet du inte vart Järntorget ligger?
jag
(rädd och skamsen): nej...
maria
(nu uppenbart upprörd): du...du har verkligen ingen rätt att kalla dig för göteborgare.
jag
: det gör jag inte heller. det är det du som gör.

...
(tryckt stämning)


Vad bra, då fick vi det utrett! Det är så jobbigt när man inte vet i vilka fack man ska placera in folk.

Söta Maria innan tur på Islandshästarna. Vi såg alla ut som kriminella på samhällstjänst den dagen.

4 kommentarer:

Marie sa...

Jag tyckte vi såg ut som förväxta dagisbarn, men gärnsen däremellan är ju hårfin.

charlotte sa...

Jag håller med. Men jag kunde ju inte sno din punch line sådär utan vidare. Men du har helt rätt. Puss!

Marie sa...

Gööööööööötlaborg!

Jag måste erkänna att jag inte är en tvättäkta göteborgare heller.

Men det är faktiskt inte Maria heller, hon är uppväxt i Partille.

Om Göteborg är Sveriges framsida är Partille Sveriges rövhåll som man brukar säga (vet inte vem det är som säger det, men ett grymt etablerat talesätt för er som inte visste det).

Emme sa...

Marie nu kommer du få storstryk av Maria!