måndag 18 maj 2009

Island i bilder

Vi hyrde bil 2 dagar och körde runt på södra Island. Deras huvudled heter kort och gott "1" (inget E1 eller annat tjafs). Detta säger ändå lite om storleken på Island men kanske främst infrastrukturen. Men inget ont om Island, där är fantastisk natur så här kommer lite landskapsbilder som ni sömnlösa kan kolla på för att fördriva tiden och slippa sova.

Vattenfallet Gullfoss. Notera de små pyttemänniskorna på klippan till vänster (klicka på bilden för att se bättre).


En aktiv gejser.



Här är jag utanför Blue Lagoon. Vattnet ser ut som mjölk men smakar inte detsamma. Det här är en varm källa och vattnet här är väldigt mineralrikt. Det sägs att detta ska vara bra för huden, min erfarenhet är dock att detta inte innefattar håret. 4 dagar senare: fortfarande svinto. Tecken på förbättring: noll.




Här är ett annat vattenfall som är mycket högre än det ovan. Här kunde man även traska upp till toppen vilket vi givetvis var tvungna att göra. Bild nr 2 är tagen från toppen och om du tittar riktigt noga kan du se marken därnere. Akta dig för kanten bara.
"Det finns inget dåligt väder bara superduperskitkassa kläder" fick jag erfara.
Till höger
: Charlotta med regnbyxor och gummistövlar.
Till vänster: jag med leggings och stövlar med kilklack. Hur tänkte jag här?
Min superspejsade mobilkamera kan ta panoramabilder (kan väl iofs alla). Här är en sjö som är jättekall. Det sägs att om man badar i den så kommer man dö av kramp. Trist.
Förlåt, nu blev det en sån där tråkig reseskildring ändå. Men om du blir uttråkad, kolla bara på bilderna och skit i texten.

2 kommentarer:

Cassandra B sa...

Jag tyckte det här var ett otroligt bra resereportage. skicka in till när o fjärran vet ja! min favorit är när du står framför snön, klockrent!

charlotte sa...

Emelie Andersson. Du är för uppenbar. Jag förstod direkt. Erkänn, jag gjorde det?

det är inte snö utan vitt vatten.