torsdag 7 maj 2009

efterrättshypotesen

Bild: rattvisemarkt.se
Som ett bevis på att jag inte är den enda som misslyckas med mat kommer följande historia:

Jakob hade bjudit över mig på middag och i hans lägenhet möts jag av pulvermos, lingonsylt och fiskpinnar. Vilken lyx, tänkte jag glad över att få äta åtminstone ett lagat mål den veckan.

Lite finurligt tittar han fram ur köket och säger att det blir efterätt också. Wohoo! Killen vet verkligen hur man får mig på fall. Jag försöker under hela middagen lista ut vad det är han har fixat. Är det Ben&Jerry-glass, godis, donuts, kanske chips eller varför inte chokladpudding??! Ni fattar. Jag är i extas.

När middagen är klar smiter han ut i köket och kommer tillbaka med vadå?...jag fattar inte...alla mina förväntningar bara dör och jag kan inte dölja min besvikelse. Grabben står med två avokadohalvor i handen och ler lyckligt.

Efter att ha stirrat lite för länge och skrattat nervöst åt att han bara driver med mig, förstår jag att så inte är fallet. Han är helt seriös och jag pressar fram ett falskt "tack, vad gott" när han räcker mig ena halvan. Vi äter under tystnad i den tryckta stämningen.

Jakobs tankegång: hm, avokado är gott. Efterrätt är gott. Avokado = efterrätt.
Kyckling är också gott men äter jag det till efterrätt? Nej.

I egenskap av efterrättsexpert så har jag därför kommit upp med följande minnesregel för den vilsne (läs: Jakob): allt du kan äta till glass är att klassas som efterättsmaterial. Då måste jag kanske tillägga att jag tycker att man kan äta det mesta till glass men då är vi istället inne på min vilsenhet i matkombinationsdjungeln.

Det finns några få undantag:
1. kakor såsom cheescake där glass är överflödigt
2. ostbricka

Tillägg, någon?

5 kommentarer:

Emlan sa...

intressant teori det där...
något mer man kan ha till glass är chips!
chips kan man också ha till grillat, tacos och kött. alltså kan man säga att chips är både middag och efträtt, bra va!

charlotte sa...

..som Jakob skulle säga om avokado :)

london baby, london!

Challi! sa...

sherry? någon?

charlotte sa...

haha, jag har alltid lite 2€-sherry hemma. kom över vettja!

Emma sa...

du är kul!