fredag 15 maj 2009

hemma från Islandur

efter en sjukt intensiv, fantastisk, rolig, magnifik vecka på Island är jag tillbaka i lägenheten i Sverige. Eftersom jag själv tycker det är ganska trist att läsa resedagböcker (förlåt på förhand till er som skriver) så kommer jag inte rabbla upp allt vi gjort. Det har varit en otroligt häftig resa och Island är ett ställe som jag kanske skulle kunna bo på ett tag....om det inte vore för att deras huvudstad är lika stor som Norrköping...och vem vill bo där liksom..?


Bildbevis på att isbjörnar finns på gatorna på Island...

När vi landade i lördags var vi rätt trötta så vi gick hem och sov i 4 h, vaknade kl 24.00 och bestämde oss för att gå ut. Reykjavik är ju känt för sitt nattliv så vi tänkte att detta måste vi ju testa. Mellan 24.00-02.00 hade vi förfest och sedan bar det av ut på stan. Väl ute på stan träffade vi några isländska killar som visade oss till de bästa av alla ställen. Personligen är jag rätt kass på att prata engelska. Här kommer beviset:

jag: how do you pronounce the letter "ð" (målandes bokstaven i luften)
isländaren Elmar (med halva tungan utanför munnen): th (tänk: "think")
jag: oh, so you have to show your thong when you say it? (tydligen är detta vad man får om man blandar th-ljudet med "tongue". Lite otippat. Väldigt fel.)



10 sekunder senare kommer Mia ut från en klubb och beklagar sig över att man inte kan hänga av sig jackorna någonstans.

Mia: We have to go to another place. I wanna take of my clothes!

Jag tycker nog att vi lyckades leva upp till nidbilden som slampiga svenskar rätt bra.

Mia vid en brandpost. Inte slampig, bara söt.


Inga kommentarer: