onsdag 27 maj 2009

barnterror

just nu är jag, Emelie och Sofie inne på sluttampen av vår b-uppsats och i härlig, okoncentrerad nu-orkar-vi-inte-skriva-en-rad-till-anda började vi istället youtuba på gamla barnprogramsintron (okej, jag började, vred upp volymen till max och tvingade de andra att lyssna).

Följande barnprogram riktigt avskydde jag som barn. Jag tyckte att dockan "Påsen" med den mörka mansrösten var absolut läskigast. Kanske beror det på att han var den enda som inte förställde sin röst till att låta som ett barn, vilket resulterade i att i alla fall jag fick vibbarna av "x antal trasdockorsbarn och en butter gubbe med mörk basröst i en tvättkorg". Som ni förstår var jag misstänksam redan som barn. Ironiskt då att jag älskat Michael Jackson sen jag var 7 år gammal...

Lyssnar man dock såhär i efterhand på introt så hör man ju att alla är gamla (eller iaf vuxna) som sjunger och att budskapet är väldigt fint och pk. Men jag och mina kompanjoner kan inte förstå vad de sjunger 43 sekunder in i filmen:



skränig sångröst: Lappri säger trasdockan!
läskig mörk basröst: Det går lika bra ändå

What's up med "Lappri"? Är detta någon typ av syjuntabegrepp man bör känna till eller bara en dålig översättning av orginallåten? Hjälp mottages tacksamt.

9 kommentarer:

Challi! sa...

Precis vad jag undrat, Lappri borde undersökas!
Sen hoppas jag att ni söker på Barbapappa - sjukt kul!

En kortis sa...

Trasdockorna va mitt favoritprogramm när jag va liten, påsen är ju grym!

/ En kortis

Hidinho sa...

Haha. Efter en sökning på Google har folk försökt läsa in "lappen säger trasdockan", men det är en omöjlighet att hon sjunger det. Kanske det endast handlar om att hon sjungit fel och sen inte orkat lägga om det då sången bara skulle agera som signaturmelodi till ett barnprogram?

charlotte sa...

en kortis: det är kanske bara för att du identifierar dig som en butter, gubb-påse som pratar mörkt? fast det förvånar mig. jag vet allt vem du är du lille man. så det så!

Hidinho: Som den expert på området som du ändå är så kan jag inte annat än att hålla med. Det är HELT omöjligt att de sjunger "lappen". Dock tror jag snarare att det beror på att "lappri" faktiskt är ett riktigt ord än en felsjungning. Lustigt bara att om vi inte förstår det, hur ska då barn göra det?

Hidinho sa...

Väldigt konstigt och olustigt. Subliminalt budskap?

Emma sa...

Jag trodde dom skulle sjunga "lappig". Men låter ju som ett r. ?

Anonym sa...

uhm *host* *host*... "lappen" säger trasdocka... uhm *host* *host*

Anonym sa...

nej alltså det är inte en omöjlighet, det är definitivt lappen! believe me.

Charlotte sa...

Haha, anonym borde fortsatt läsa http://aldrig-ensam.blogspot.com/2009/05/bara-en-liten-lappri-sa-har-pa.html ;)