tisdag 5 maj 2009

lunchtips någon?

När det kommer till matlagning har jag extremt dåligt självförtroende. Jag blir alltid livrädd så fort jag ska bjuda folk på mat för jag saknar förmågan att avgöra om något smakar bra eller anus. Jag erbjuder alla kryddor jag kan hitta innan du hunnit fråga vad det blir för något.

Jag har vuxit upp under devisen "man tager vad man haver" (tack pappa!) vilket innebär att jag ibland kan blanda ihop de mest osannolika ingredienser utan att ens reflektera över det. Ta t ex idag. Jag skulle iväg till jobbet 6.30 och saknade helt enkelt motivation till att fixa någon anständig lunch. Jag slängde därför ner lite Keso och färsk spenatpasta i väskan. Väl på jobbet inser jag att detta blir lite trist, kanske kan jag hitta något att ha till? Aha! Tomat är gott, den tar vi. Jag kollar även in fruktkorgen för att se vad den har att erbjuda. Banan! Gu' va gott, tänker jag och hackar ner den i min lunchskål.

När jag sedan står där med min pasta, tomat, keso, banan och geggar så börjar mina kollegor fälla kommentarer om hur konstigt det är att jag har banan och pasta ihop.....vafalls??!!! här börjar mina problem. Jag skulle aldrig reflektera över detta och skäms ihjäl för att jag inget visste. Jag menar, det vet ju alla att banan och pasta inte funkar ihop(?). Därför sker middagsbjudningar hemma hos mig alltid på egen risk. En gång testade jag kladdkaka och lingonsylt tillsammans. Rekommenderas ej om man inte gillar smaken av blodpudding.

foto hämtat från hudoteket.se

8 kommentarer:

Embo sa...

vafalls! har aldrig hört på maken, allt gott är gott tillsammans som man brukar säga. ser framemot att äta banan-pasta med dig nästa gång vi ses! puss

Anonym sa...

Du ska använda ordet "cross-over". Inom matkretsar anses det låta lite 2005, men utomstående tolkar det exotiskt. Säg bara att att inom den karibiska (tjeckiska/kambodjanska/guineanska) gastronomin är den här kombinationen (banan+pasta/kokta vindruvor+cous-cous/saltlakrits+potatismos) mycket utbredd.

Jakob sa...

Hahaha, du är så söt ibland :)

charlotte sa...

ibland? you knoooow I look good ;) puss på nästipparna!

Marie sa...

Geet a rooom! (hihi)

Joanna sa...

Haha, det var den sjukaste kombon jag någonsin hört talas om. Men det är ju så man skapar sig ett namn i den gastronomiska djungeln, måste våga testa. Pasta med ketchup kan väl vem som helst göra.. Blev det gott eller? Förresten tycker jag att du gör riktigt god mat, tex. den thaigrytan du gjorde, mumma!
Ses på glaciären, i någon varm källa eller på hästryggen. Puss

charlotte sa...

Det var faktiskt helt okej men inget jag skulle bjuda på på tisdagsmiddan kanske. Nä vi kanske inte ses innan dess. Trist.

Puss

Emelie sa...

Min bror kombinerar fil och lakrits. Vasa?!
Hoppas du har det bra i soffan.