torsdag 9 juli 2009

sorry förlåt, I don't minns remember svenska any more längre

Ibland är det svårt med svenska språket, fråga min vän Nubbe. Eller fråga inte Nubbe, han kommer ändå inte erkänna...fråga istället oss som konverserat med honom och måste ägna all vår uppmärksamhet till att lista ut vad han vill ha sagt. Nubbe har bott i Köpenhamn i 3 år och pratar numera flytande danska (vilket jag tycker är tokcoolt). Dock så lider han av Dolph Lundgren-syndromet, vilket tydligen även Victoria Silverstedt gör så han är i gott sällskap...typ.

nubbe: Jag har 2 rökare i min omgångskrets.
jag: hahahaha, omgångskrets?
nubbe (irriterad): ja
jag (nervöst skratt): du menar inte umgängeskrets?
nubbe (förvirrad): omgång...umgänge...omgång...umgänge...omgänge...(han får svårt för att bestämma sig så tystnar efter en stund)

sedan kommer ett fint talesätt men som inte är speciellt talande när Nubbe säger det eftersom han komprimerar ihop allt. Helt plötsligt slänger han ur sig "inget dåligt men nått gott". What?! Efter att ha skrattat honom rakt upp i ansiktet så kommer vi fram till att detta tydligen är den snabba versionen av "inget dåligt som inte för något gott med sig". Han gör det inte lätt för en.

Inga kommentarer: